چهار شنبه 1 آذر 1396
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
چرا هنوز جای خالی استاد مطهری احساس می شود؟
همه

                                            

                                           

                                             مصاحبه صفحه حوزه روزنامه جمهوری اسلامی

                                               به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری

                                                                                                 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱

 

  

   پرسش :

  سی و دو سال از شهادت استاد شهید مطهری می گذرد. با این که شخصیت های فرزانه ای در حوزه وجود داشته و هر یک منشأ برکات زیادی می باشند، اما خلأ وجودی شهید مطهری هم چنان احساس می شود، به نظر شما استاد مطهری چه ویژگی هایی داشته است که بعد از سه دهه هم چنان نیازمند او هستیم؟

   پاسخ :

   بسم الله الرحمن الرحيم استاد شهيد آيت الله مطهري (رض) داراي ويژگي هايي بود كه به صورت يك جا در كمتر كسي جمع مي شود، به همين دليل است كه هنوز بعد از گذشت سه دهه از شهادت ايشان، خلأ وجودي شان احساس مي شود. افراد و شخصيت هايي كه يك يا دو خصلت از اين ويژگي ها را داشته باشد، كم و بيش يافت مي شوند، اما امتياز استاد اين بود كه جامع اين ويژگي ها بود. بعضي از اين ويژگي ها به اختصار عبارتند از :

   1. اخلاص

  به نظر من «اخلاص» از مهم ترين ويژگي هاي آن بزرگوار بود. فعاليت هاي علمي، اجتماعي و سياسي اش براي رضاي خدا بود. بسياري از افرادي كه با ايشان حشر و نشر داشتند، ايشان را شخصيتي مخلص مي دانند. اتفاقا يكي از علل موفقيت استاد و توجه جامعه به آثار علمي ايشان، و محبوبيت شان در جامعه و قلوب مردم معلول همين خصلت است. تقيدشان به عبادات، به ويژه عباداتي كه معمولا اخلاص در آن ها بيشتر است مثل شب زنده داري، اين ويژگي را در ايشان تقويت كرده بود.


سیمای فاطمه (س) در قرآن - 3
مقاله

                                                     

                                                   به مناسبت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)

   

      5ـ سیدة النساء

  

    «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ الله عَلَى الْكَاذِبِينَ»(۱) «هر کس با تو در مقام احتجاج و جدل برآید دربارة عیسی، بعد از آن‌که از طریق وحی به احوال او آگاهی یافتی، بگو بیایید ما و شما، با فرزندان و زنان خود، با هم به مباهله برخیزیم (یعنی در حق یکدیگر نفرین کنیم و از خدا بخواهیم) تا دروغگو و کافران را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.»

   آیة مبارکه دربارة مسیحیان نجران نازل شده است، آنان که عیسی را فرزند خدا می‌دانستند و تولد فرزندی بدون پدر را باور نمی‌کردند و به سخنان پیامبر اسلام دربارة حضرت عیسی اعتراض می‌کردند. خداوند که داستان حضرت عیسی را به پیامبرش آموخته بود، او را به حادثه‌ای غریب‌تر که خلقت حضرت آدم بود، تشبیه نموده و در قرآن کریم می‌فرماید: «چگونه آدم ابوالبشر بدون پدر و مادر متولد شد؟»

   این سخن، گذشته از وحی بودنش بر برهان مبتنی است. از این رو اگر کسی در وحی بودنش تردید نماید، عقل سلیم می‌تواند او را به امکان تولد حضرت مسیح بدون پدر راهنمایی نماید».(۲) پس از لجاجت و نپذیرفتن استدلال پیامبر و به فخر رازی، پس از پایان رسیدن مرحلة سخن، دستور مباهله نازل شد.

 بدین معنا که پیامبر به مسیحیان نجران فرمود: طرفین، دست به سوی آسمان بلند کنیم و از خداوند بخواهیم که جبهة حق را پیروز گرداند و جبهة باطل و دروغگو را ریشه‌کن نماید. چنین دعوتی از سوی پیامبر آن هم به همراه عزیزترین افرادش، دلالت بر اطمینان آن حضرت به حقانیت خویش و پیروزی در این هماورد دارد. پس از قرار مباهله، اسقف نجران به نمایندگان خود گفت:

  «اگر مشاهده کردید که محمد تنها با فرزندان و اهل بیتش آمده، از مباهلة با او خودداری کنید.»

  روز موعود که در محل مورد نظر و در بیابان حاضر شدند، دست علی را در دست پیامبر و حسن و حسین را در حالی که مقابل آن حضرت حرکت می‌کردند و فاطمه(س) را که پشت سرشان حرکت می‌کرد، مشاهده کردند.(۲) پیامبر عرض کرد: «اللهم هؤلاء اهلی» (۳)پروردگار اینان اهل بیت من هستند. پس رو به آنان کرده، فرمود:

                                           «چون من دعا کردم شما آمین بگویید.»(۴)

 


سیمای فاطمه (س) در قرآن - 2
مقاله


                                                      به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)








    3ـ محبوبة امت


  «قُل لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ الله غَفُورٌ شَكُورٌ * أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى الله كَذِبًا...»
(1) «بگو من جز مودت و دوستی خویشاوندانم، اجر و پاداشی از شما نمی‌خواهم و هر که کار نیکو انجام دهد، ما بر نیکویی او می‌افزاییم که خدا بسیار آمرزنده و پذیرندة شکر بندگان است * بلکه (مردم نادان) خواهند گفت: محمد بر خدا دروغ بست (که محبت اهل بیت را بر مردم واجب کرد.)»


   ابن عباس دربارة شأن نزول آیات فوق که به آیات مودت شهرت یافته می‌گوید: چون اسلام، پس از هجرت پیامبر به مدینه، استحکام یافت، انصار گفتند: نزد پیامبر برویم و بگوییم در گرفتاری‌هایی که پیش می‌آید، اموال ما در اختیار تو است و می‌توانی در جهت پیشبرد دین از آن‌ها استفاده کنی. آیة شریفه نازل شد و پیامبر آن را در پاسخ آنان تلاوت فرمود. منافقان مانند همیشه که درصدد تضعیف رسول خدا بودند، اظهار داشتند: او در همان مجلس این سخن را ساخت تا ما را پس از خود نزد خویشانش ذلیل و خوار گرداند. آن‌گاه آیه دوم نازل شد که آیا بر خداوند دروغ و افترا می‌زنید؟! (2)

  گرچه در تفسیر آیه احتمالات دیگری نیز مطرح شده، اما با توجه به شأن نزول آیه و روایات متعددی که از طریق شیعه و سنی نقل شده، پیامبر بر اساس رسالتش، پاداشی جز دوستی و محبت اهل بیتش نطلبیده است. از نظر ادبی نیز تفاوتی بین این‌که استثناء در آیه «إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» متصل باشد یا منقطع، وجود ندارد.(3) اگر استثناء متصل باشد بدین معناست که «من پاداشی از شما نمی‌خواهم جز دوستی اهل بیتم» و اگر منقطع باشد(4) بدین معناست که دوستی اهل بیت پیامبر اجری برای پیامبر نیست، چرا که بهرة این دوستی نصیب مسلمانان و دوستداران اهل بیت آن حضرت است و بدین وسیله چنین خواسته‌ای از سوی رسول خدا در راستای دعوت مردم به دین است.

    به بیانی از علامه طباطبایی در این باره توجه نمایید:

  

سیمای فاطمه (س) در قرآن - 1
مقاله




                                             به مناسبت ایام شهادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)



     اهل بیت مظاهر رحمت الهی‌اند و اسمای حسنای حق، و صدیقه طاهره(س) گلواژة آفرینش و خنکای آیات الهی. شخصیت دست نایافتنی و الهی حضرت فاطمه(س) از منظر وحی، یکی از مهمترین سرفصل‌های زندگی و شخصیت آن وجود مطهر است، آن‌چه در این مقالة  در پانزده عنوان می‌خوانید نگاهی است به برخی آیات که دربارة آن حضرت(س) نازل گشته و یا بر آن حضرت(س) تفسیر و تطبیق شده است. «سیمای فاطمة زهرا، سلام الله علیها، در قرآن» موضوع این نوشتار است.


  گذشته از تفاسیر گوناگون قرآن که به تناسب، در ذیل آیات شریفه و با استناد به احادیث، شخصیت والای آن حضرت را نمایان ساخته‌اند؛ آثار و تألیفات مستقلی نیز از سوی دانشمندان در این زمینه نگارش یافته است، اما قبل از ورود به بحث نکاتی را یادآور می‌شویم:

   1ـ چون هدف نشان دادن نمایی از شخصیت آن حضرت در کلام وحی است، پرداختن به مباحث جزئی و فنی ادبی، تفسیری و فقهی در همة موارد، این نوشتار را از حد یک مقاله خارج می‌کند، لذا در این زمینه به حداقل اکتفا شده است.

   در نقل احادیث در تفسیر آیات، بیش از آن‌که به احادیثی که در منابع شیعه نقل شده، عنایت داشته باشیم، به احادیثی که از طرق اهل سنت و در منابع آنان و حتی در بعضی از موارد از سوی دشمنان اهل بیت نقل شده، اهتمام ورزیده‌ایم تا شخصیت والای دخت گرامی رسول خدا از نگاه شیعه و سنی و حتی دشمن آشکارتر شود.

   دلالت همه آیات مورد بحث یکسان نیست. بر برخی از آیات، گذشته از ظاهر کلام، روایات متواتر از طریق شیعه و سنی دلالت دارد؛ مانند پنج آیه اول که با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفته است. برخی دیگر تفسیر باطنی محسوب می‌شوند چرا که قرآن به حسب روایات هفت یا هفتاد «بطن» دارد که به تعبیر قرآن «راسخان در علم» از آن آگاهند. از این رو برخی از آیات علاوه بر معنا و تفسیر ظاهری، به حکم تفسیر باطنی بر آن حضرت منطبق است، همانند آیات هشتم و پانزدهم. چنان‌چه برخی از آن‌ها از قبیل بیان یکی از مصادیق آیه و بلکه کاملترین مصداق و به اصطلاح مفسران، از باب تطبیق است نه تفسیر. و شاهد این مطلب آن است که ظاهر آیه معنای دیگری دارد و یا انبیاء و اولیاء دیگر را هم شامل می‌شود. آیات نهم، دهم و آیة شریفة نور از این قبیل است. از این رو روایاتی که در ذیل آن‌ها وارد شده گاهی با یکدیگر متفاوت است. در ذیل آیة دهم بعضی از روایات، فاطمه زهرا(س) را (عنصر الشجره) خوانده و در بعضی (غصن الشجره) و در ذیل آیة نور در بعضی از روایات (مشکوة) بر آن حضرت منطبق شده و در برخی (کوکب درّی). بنابر این آیات مورد بحث اعم از تفسیر ظاهری، باطنی و جری و تطبیق است.

   بعضی از آیات تنها بر شخصیت حضرت زهرا(س) دلالت دارد و بعضی ناظر به مقام و منزلت اهل بیت رسول خداست که زهرای مرضیه(س) از جمله آن‌هاست. البته آیات، منحصر به آیاتی که در این نوشتار آمده نیست و بسی بیشتر است.

   ممکن است مباحث نقلی در این نوشتار که طبیعت موضوع اقتضا می‌کند، قدری بر خوانندگان محترم ملال‌آور باشد، اما حوصله و تحمل، زمینه آشنایی بیشتر با سیمای فاطمة زهرا(س) را در کلام وحی فراهم می‌سازد. مقامی که در میان زنان اختصاص به آن حضرت دارد، (سیدة نساء‌العالمین)، و کدام شخصیت بالاتر و والاتر از او است که بتواند الگوی زنان و مردان باشد؟!




انقلاب اسلامی و آفت تحریف
سخنراني
 








  
                  



                                                             بسم الله الرحمن الرحیم *

  موضوع بحث «انقلاب اسلامی و آفت تحریف» است. تحریف واقعیات و تاریخ آفتی است که همه اقوام و ملت ها کم و بیش با آن روبرو هستند. این آفت علل و عوامل گوناگونی دارد، برخی عمدی و با انگیزه دگرگون کردن واقعیات صورت می گیرد و برخی هم غیر عمدی و برخاسته از حبّ و بغض نسبت به افراد و جریانات اجتماعی و سیاسی است. طبعا در این فرصت کوتاه امکان بحث پیرامون همه این عوامل وجود ندارد، از این رو، تنها به یکی، دو عامل که انسان بدان گرفتار می شود و معمولا عمدی و از روی دشمنی هم نیست، می پردازم و آن «علاقه و محبت» و متقابلا «ناراحتی و عصبانیت» از یک شخصیت، حزب یا جریان اجتماعی و سیاسی است.

 
  «حبّ» و «بغض» از عوامل تحریف واقعیت این عامل بسیار شایع و فراگیر است و همگان کم و بیش بدان گرفتار اند. حبّ و بغض، هر چند ناخواسته موجب می شود انسان واقعیت را آن گونه که هست نبیند و حتی گاه وارونه ببیند. این جمله معروف که «حبّ الشیئ یعمی و یصمّ ؛ یعنی محبت به یک چیز انسان را کر و کور می کند»، همین حقیقت را بازگو می کند.


   یک نمونه بارز و عرفی آن برای ورود به بحث، «علاقه فراوان پدر و مادر نسبت به فرزندشان» است که موجب می شود در نزاع بین او و دیگری، قبل از اطلاع از واقعیت و اینکه حق با کیست ؟ جانب فرزندشان را بگیرند، چون این علاقه اجازه نمی دهد که واقعیت را آن گونه که هست ببینند، سپس قضاوت کنند.

  علاقه و حسن ظنّی که انسان به نفس و متعلقات آن دارد، باعث می شود که واقعیت را به درستی نبیند. اعمال و رفتار خود و اطرافیان و دوستان و همکاران و هم حزبی های خود را همواره خوب می بیند و متقابلا اعمال و رفتار رقیب و دشمن خود را زشت و زننده می بیند، در حالی که ممکن است واقعیت بر عکس باشد. حبّ نفس باعث می شود آن چه از خودش صادر می شود را خوب و پسندیده بپندارد و آن چه از دیگران سر می زند، زشت و ناپسند بشمارد.

 

مجموع خبرها 171 (35 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 ]
مطالب قبلی
Thursday, December 29
· از «تدوین» تا «بازنگری»قانون اساسی جمهوری ا
Friday, December 23
· حسن راستگویی و قبح دروغگویی
Friday, December 09
· «نجف، بیروت، دهلی»
Thursday, December 01
· صلح و جنگ در منطق شیعه
Friday, November 04
· مبانی فقهی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی
Thursday, September 29
· نقش مردم در جمهوری اسلامی
Thursday, September 01
· قیام حسینی و آزادی مردم از استبداد و بردگی
Tuesday, August 09
· نائینی و نفی استبداد در اسلام
Sunday, July 10
· دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه معاصر
Thursday, June 23
· آیت الله امینی و احیای «اندیشه و فقه سیاسی»

مطالب قدیمی تر

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎