شنبه 27 بهمن 1397
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
سیمای فاطمه (س) در قرآن - 1
مقاله




                                             به مناسبت ایام شهادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)



     اهل بیت مظاهر رحمت الهی‌اند و اسمای حسنای حق، و صدیقه طاهره(س) گلواژة آفرینش و خنکای آیات الهی. شخصیت دست نایافتنی و الهی حضرت فاطمه(س) از منظر وحی، یکی از مهمترین سرفصل‌های زندگی و شخصیت آن وجود مطهر است، آن‌چه در این مقالة  در پانزده عنوان می‌خوانید نگاهی است به برخی آیات که دربارة آن حضرت(س) نازل گشته و یا بر آن حضرت(س) تفسیر و تطبیق شده است. «سیمای فاطمة زهرا، سلام الله علیها، در قرآن» موضوع این نوشتار است.


  گذشته از تفاسیر گوناگون قرآن که به تناسب، در ذیل آیات شریفه و با استناد به احادیث، شخصیت والای آن حضرت را نمایان ساخته‌اند؛ آثار و تألیفات مستقلی نیز از سوی دانشمندان در این زمینه نگارش یافته است، اما قبل از ورود به بحث نکاتی را یادآور می‌شویم:

   1ـ چون هدف نشان دادن نمایی از شخصیت آن حضرت در کلام وحی است، پرداختن به مباحث جزئی و فنی ادبی، تفسیری و فقهی در همة موارد، این نوشتار را از حد یک مقاله خارج می‌کند، لذا در این زمینه به حداقل اکتفا شده است.

   در نقل احادیث در تفسیر آیات، بیش از آن‌که به احادیثی که در منابع شیعه نقل شده، عنایت داشته باشیم، به احادیثی که از طرق اهل سنت و در منابع آنان و حتی در بعضی از موارد از سوی دشمنان اهل بیت نقل شده، اهتمام ورزیده‌ایم تا شخصیت والای دخت گرامی رسول خدا از نگاه شیعه و سنی و حتی دشمن آشکارتر شود.

   دلالت همه آیات مورد بحث یکسان نیست. بر برخی از آیات، گذشته از ظاهر کلام، روایات متواتر از طریق شیعه و سنی دلالت دارد؛ مانند پنج آیه اول که با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفته است. برخی دیگر تفسیر باطنی محسوب می‌شوند چرا که قرآن به حسب روایات هفت یا هفتاد «بطن» دارد که به تعبیر قرآن «راسخان در علم» از آن آگاهند. از این رو برخی از آیات علاوه بر معنا و تفسیر ظاهری، به حکم تفسیر باطنی بر آن حضرت منطبق است، همانند آیات هشتم و پانزدهم. چنان‌چه برخی از آن‌ها از قبیل بیان یکی از مصادیق آیه و بلکه کاملترین مصداق و به اصطلاح مفسران، از باب تطبیق است نه تفسیر. و شاهد این مطلب آن است که ظاهر آیه معنای دیگری دارد و یا انبیاء و اولیاء دیگر را هم شامل می‌شود. آیات نهم، دهم و آیة شریفة نور از این قبیل است. از این رو روایاتی که در ذیل آن‌ها وارد شده گاهی با یکدیگر متفاوت است. در ذیل آیة دهم بعضی از روایات، فاطمه زهرا(س) را (عنصر الشجره) خوانده و در بعضی (غصن الشجره) و در ذیل آیة نور در بعضی از روایات (مشکوة) بر آن حضرت منطبق شده و در برخی (کوکب درّی). بنابر این آیات مورد بحث اعم از تفسیر ظاهری، باطنی و جری و تطبیق است.

   بعضی از آیات تنها بر شخصیت حضرت زهرا(س) دلالت دارد و بعضی ناظر به مقام و منزلت اهل بیت رسول خداست که زهرای مرضیه(س) از جمله آن‌هاست. البته آیات، منحصر به آیاتی که در این نوشتار آمده نیست و بسی بیشتر است.

   ممکن است مباحث نقلی در این نوشتار که طبیعت موضوع اقتضا می‌کند، قدری بر خوانندگان محترم ملال‌آور باشد، اما حوصله و تحمل، زمینه آشنایی بیشتر با سیمای فاطمة زهرا(س) را در کلام وحی فراهم می‌سازد. مقامی که در میان زنان اختصاص به آن حضرت دارد، (سیدة نساء‌العالمین)، و کدام شخصیت بالاتر و والاتر از او است که بتواند الگوی زنان و مردان باشد؟!




انقلاب اسلامی و آفت تحریف
سخنراني
 








  
                  



                                                             بسم الله الرحمن الرحیم *

  موضوع بحث «انقلاب اسلامی و آفت تحریف» است. تحریف واقعیات و تاریخ آفتی است که همه اقوام و ملت ها کم و بیش با آن روبرو هستند. این آفت علل و عوامل گوناگونی دارد، برخی عمدی و با انگیزه دگرگون کردن واقعیات صورت می گیرد و برخی هم غیر عمدی و برخاسته از حبّ و بغض نسبت به افراد و جریانات اجتماعی و سیاسی است. طبعا در این فرصت کوتاه امکان بحث پیرامون همه این عوامل وجود ندارد، از این رو، تنها به یکی، دو عامل که انسان بدان گرفتار می شود و معمولا عمدی و از روی دشمنی هم نیست، می پردازم و آن «علاقه و محبت» و متقابلا «ناراحتی و عصبانیت» از یک شخصیت، حزب یا جریان اجتماعی و سیاسی است.

 
  «حبّ» و «بغض» از عوامل تحریف واقعیت این عامل بسیار شایع و فراگیر است و همگان کم و بیش بدان گرفتار اند. حبّ و بغض، هر چند ناخواسته موجب می شود انسان واقعیت را آن گونه که هست نبیند و حتی گاه وارونه ببیند. این جمله معروف که «حبّ الشیئ یعمی و یصمّ ؛ یعنی محبت به یک چیز انسان را کر و کور می کند»، همین حقیقت را بازگو می کند.


   یک نمونه بارز و عرفی آن برای ورود به بحث، «علاقه فراوان پدر و مادر نسبت به فرزندشان» است که موجب می شود در نزاع بین او و دیگری، قبل از اطلاع از واقعیت و اینکه حق با کیست ؟ جانب فرزندشان را بگیرند، چون این علاقه اجازه نمی دهد که واقعیت را آن گونه که هست ببینند، سپس قضاوت کنند.

  علاقه و حسن ظنّی که انسان به نفس و متعلقات آن دارد، باعث می شود که واقعیت را به درستی نبیند. اعمال و رفتار خود و اطرافیان و دوستان و همکاران و هم حزبی های خود را همواره خوب می بیند و متقابلا اعمال و رفتار رقیب و دشمن خود را زشت و زننده می بیند، در حالی که ممکن است واقعیت بر عکس باشد. حبّ نفس باعث می شود آن چه از خودش صادر می شود را خوب و پسندیده بپندارد و آن چه از دیگران سر می زند، زشت و ناپسند بشمارد.

 

جایگاه و رسالت روحانیت از نگاه امام خمینی ـ 2
مقاله



                                 




                                   به مناسبت سالگرد پیام امام خمینی به حوزه های علمیه و روحانیت


                                                                        قسمت پایانی


  



      تکلیف و رسالت روحانیت

   حال که با «جایگاه روحانیت» از دیدگاه امام خمینی آشنا شدیم، اینک نوبت آن است که «رسالت روحانیت» از زبان و قلم ایشان شناسایی و بازگو شود . در این بحث نیز می توان موارد ذیل را «رسالت و تکلیف همیشگی روحانیت» از نظر امام دانست ، تکلیفی که انجام آن به «حفظ و تثبیت جایگاه روحانیت» در آینده می انجامد.


      1 . وارستگی از دنیا


   اگر وارستگی از دنیا را «مهمترین تکلیف روحانیت» از نگاه امام بشماریم ، به خطا نرفته ایم. مواعظ امام خطاب به طلاب ، فضلا، و علما قبل و بعد از پیروزی انقلاب و سفارش های مکرر ایشان به روحانیان صاحب منصب بعد از پیروزی انقلاب به قدری زیاد است که جمع آوری آن ها مجموعه ای قطور و ارزشمند خواهد شد . این حجم موعظه ، پند ، نصیحت و توصیه به روحانیان نشانگر اهمیت موضوع است .

   گستردگی آثار و پیامدهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی «وارستگی» یا «وابستگی» روحانیت به مظاهر دنیا می تواند حکمت حجم بالای بیانات امام در این زمینه باشد . بخصوص اگر به این نکتة کلیدی و بسیار مهم توجه شود که «اسلام و روحانیت در هم مدغم اند.» (1)  و تفکیک آن ها از یکدیگر عملا غیر ممکن یا دشوار است . دقت در مواعظ امام قبل و بعد از انقلاب یک تفاوت اساسی را هم نشان می دهد و آن این است که نصایح امام به قشری معطوف است که اینک «صاحب منصب و قدرت» است و با گذشته تفاوت زیادی دارد . تنها یک نمونه از بیانات امام را در این زمینه نقل می کنیم که کاملا گویاست .


    « حيثيت روحانيت، الآن بسته است به اعمال ما. هميشه بوده اما حالا بيشتر است. هميشه در زمان طاغوت بود ما هم هيچكاره بوديم، شما هم هيچكاره بوديد و تحت فشار ظلم بوديد و مظلوم؛ مظلوميّت محبوبيّت مى‏ آورد. حالايى كه جمهورى اسلامى شده و رژيم طاغوتى از بين رفته و رژيم اسلامى- انسانى بناست باشد و شما هم متصدّى يك امورى هستيد، .....الآن آن طور نيست كه اگر يك كارى آن وقت مى‏ شد مردم از باب اينكه شما مظلوم بوديد و محبوب شده بوديد، مردم مناقشه نمى‏ كردند. اما امروز آن وضع ديگر نيست؛ امروز مناقشه مى‏ كنند.» (2)

 
 

جایگاه و رسالت روحانیت از نگاه امام خمینی ـ 1
مقاله 



                                    

                        به مناسبت پیام تاریخی امام خمینی به حوزه های علمیه و روحانیت

                                                                                                            قسمت اول




    بررسی دیدگاه امام خمینی (رض) در بارة روحانیت از آن رو اهمیت دارد که فارغ از شخصیت کم نظیری که دارد، در طول عمر خود در موقعیت های گوناگونی قرار داشته و از زوایای مختلف به روحانیت نگریسته و این نهاد کهن دینی را محک زده است .
 
   روزگاری نظاره گر «حاکمیت استبدادی رضاخانی» بوده و عزم جزم او را برای عملی ساختن طرح استعماری ریشه کن کردن روحانیت در این مملکت مشاهده کرده ، بلکه با پوست و گوشت خود آن را لمس کرده و روزگار سیاه آن دوره را تجربه نموده است. با چشم خود عصر غربت و مظلومیت روحانیت را دیده و بارها از آن به عنوان هشدار برای طبقه جوان روحانیت استفاده کرده و آن را شاهدی بر تلاش دشمن برای نابودی علمای اسلام می دانست.

   روزگاری دیگر شاهد فضای به ظاهر آزاد دوران سلطنت محمد رضا پهلوی ، ولی مصمم برای نابودی اسلام و احکام آن بوده و چون سکوت روحانیت را در برابر آن برنتافته ، قدم به میدان مبارزه نهاده و با همراه کردن مراجع معاصر و بیدار کردن قشر جوان طلاب و فضلای حوزه نهضتی اسلامی را سامان داده و در راه آن رنج ها و مشقت ها ، زندان ها و تبعیدها، اهانت ها و بی حرمتی ها را به جان خریده و این نهاد ریشه دار را از اضمحلال نجات داده است.

   چنان چه بخش پایانی عمر خود را صرف تأسیس و تثبیت نظام سیاسی جدیدی کرده و تحولی را در تاریخ روحانیت موجب شده ؛ این قشر را وارد عرصة سیاست و قدرت کرده و با وجود همة دشمنی های داخلی و خارجی و بی تجربگی هاو بی صفایی های بعضی از همراهان ، کارایی آن را در ادارة جامعه امروز بشر در طی ده سال به اثبات رسانده است .

   نظرات چنین شخصیتی در بارة «جایگاه، نقش، اهمیت ، تکالیف و آیندة روحانیت» قابل توجه و شایستة تأمل و تحقیق و بررسی است. بدیهی است همة نظرات ایشان در قالب یک مقاله نگنجد، ولی سعی می شود اصول و امّهات دیدگاه ایشان در این زمینه مطرح گردد.




آیت الله صافی گلپایگانی و ارکان قانون اساسی
یادداشت


 





     گزیده ای از مجموعه اسناد و مدارک تدوین قانون اساسی در سال 1358 در فصل نامه «بهارستان» منتشر شد. از جمله اسناد منتشره طرح پیشنهادی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی است.


   ایشان در ابتدای این طرح با اشاره به این که  «آن چه به عنوان قانون اساسي تدوين مي‌گردد؛ بايد بر اساس اصول و ضوابط كلي و جهان بيني اسلام، و معرف نظر اسلام به حيات و سياست و اقتصاد و اجتماع و عقيده و اخلاق باشد.» ، افراد را از دخالت دادن گرایش های خود به مکاتب شرق و غرب در تدوین قانون اساسی برحذر داشتند و افزودند:


   « به عقيده مسلمانان،‌ و به گواهي تاريخ و حكومت پيغمبر اكرم (ص)و اميرالمؤمنين علی (ع) نظام اسلام يگانه نظامي است كه از هر جهت كامل و انقلابي،‌ و پيشرو و حافظ حقوق و ارزش‌هاي متعالي انسان است، نظامي است كه در آن حاكم و محكوم علي‌السواء‌ و برابرند، در آن استكبار و استعلاء‌،‌ و گردن‌كشي و برتري‌جويي و برتري‌فروشي نيست. نظام مدينه پيغمبر و كوفه علي و خانه محقر و بي‌اثاث و لباس وصله‌دار آن‌ها است. نظامي است كه روش سلمانش در استان‌داري مداين سرمشق استان‌داران و ابوذرش در موقف اعتراض و انتقاد از انحرافات حكومت رهبر آزادانديشان و معترضان است. مواد قانون اساسي اين نظام بايد معرف اين نظام و نقطه نظرهاي اسلام و استقلال نظام اسلام و امتيازات آن بر نظامات ديگر باشد.»


   سپس مهم ترین مواردی را که باید در قانون اساسی مراعات کرد، به شرح ذیل برشمردند:

 


مجموع خبرها 173 (35 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 ]
مطالب قبلی
Saturday, January 21
· هاشمی وارسته از تملق گویی و تملق شنوی
· هاشمی وارسته از ریا و تزویر
Thursday, December 29
· از «تدوین» تا «بازنگری»قانون اساسی جمهوری ا
Friday, December 23
· حسن راستگویی و قبح دروغگویی
Friday, December 09
· «نجف، بیروت، دهلی»
Thursday, December 01
· صلح و جنگ در منطق شیعه
Friday, November 04
· مبانی فقهی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی
Thursday, September 29
· نقش مردم در جمهوری اسلامی
Thursday, September 01
· قیام حسینی و آزادی مردم از استبداد و بردگی
Tuesday, August 09
· نائینی و نفی استبداد در اسلام

مطالب قدیمی تر

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎