سه شنبه 3 اردیبهشت 1398
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
از قم تا نجف اشرف - 10
مقاله

                    

                   گزارشی از سفر علمی، فرهنگی و زیارتی به عتبات عالیات 

    در کاظمین

 بالاخره از خیابان‌های بغداد عبور کرده و به کاظمین رسیدیم و در فاصلة تقریباً 300 متری حرم شریف در فندق الزهرا مستقر شدیم. آقای سعدون، نماینده مؤسسه آل البیت به سفارش جناب شیخ احسان جواهری در کاظمین به استقبال آمده و به اعضای هیأت خوشامد گفت. شهر بغداد از نظر فرهنگی و اجتماعی با دو شهر نجف و کربلا متفاوت است. مثلا آن‌جا زنان تنها با چادر عربی و با حجاب در ملأ عام ظاهر می‌شدند، ولی این‌جا زنان با بلوز و شلوار یا دامن، با روسری یا بدون آن نیز در خیابان‌ها به چشم می‌خورند.

 

 محل استقرار از نظر نزدیک بودن به حرم بسیار خوب و مطلوب است ولی از نظر سطح، مثل یک مهمانسرای متوسط، بلکه پایین‌تر از متوسط است گرچه نامش را هتل نهاده‌اند! البته در وضع موجود عراق انتظار بیشتری نمی‌توان داشت. همین روزها در خاطرات سفر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همراهان که به قلم حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ می‌رسد، نیز خواندم که آنان را هم در غیر از بغداد در هتل‌هایی در همین ردیف‌ها اسکان داده‌اند!

 دو دستگاه سوئیت برای ما پیش‌بینی کرده‌اند که به دو گروه تقسیم شده و برخلاف اسکان جمعی در دو شهر نجف و کربلا، در اتاق‌ها مستقر شدیم. بنده و آقایان سروش و حافظیان و مختاری در یک سوئیت و آقایان معراجی، سبحانی، طارمی و واثقی در سوئیت دیگر. اثاث‌ها را جابجا کرده و قدری استراحت کردیم. برای جمع شدن در یک سوئیت به دلیل کوچک بودن فضا با مشکل روبرو بودیم. ولی هر جور بود با جابجایی چند  صندلی دور هم جمع شده، چای خوردیم.

 قرار شد عصر به حرم مشرف شویم. شهر کاظمین نسبت به شهر بغداد مثل شهر ری است نسبت به تهران. وضع کاظمین امروز مثل وضعیت 30 سال قبل شهر ری ماست، از نظر خیابان‌ها و کوچه‌ها و وضعیت ساختمان‌ها و ...

 


تفسیر وارونه از «حکومت ولایی»
مقاله

                          

 

    در فرهنگ اسلامی از حکومت اسلامی، به «حکومت ولایی» هم تعبیر می شود. آشنایی با فلسفه این نام گذاری موجب می شود تا برداشت نادرستی از این اصطلاح نشود. متأسفانه مدافعان این نظام به گونه ای ناقص به معرفی آن پرداخته اند که توهّم «صغیر بودن» مردم تقویت شده؛ در حالی که این وصف برای حکومت در اسلام حکایت از خصلتی دارد که اگر شناخته شود، ناخود آگاه از آن استقبال می گردد.

 

   پیام عنوان و وصف «ولایی» بودن حکومت آن است که،

 

  اولا، حکومت در برابر مردم مسئول است و مکلّف، و والی دارای تکلیف و مسئولیت است، نه حق و امتیاز؛ هر چند حقوقی هم بر مردم دارد ولی وجهه غالب حکومت ولایی «مسئولیت دولتمردان در برابر شهروندان» است. اصلا فلسفه آن که از حکومت به «ولایت» تعبیر کرده اند، همین است تا به همگان گوشزد کنند که در اسلام، حکومت در برابر مردم «مسئول» است. این واقعیت که از سیره و سنت رسول خدا (ص) و ائمه هدی (ع) استفاده می شود، مورد وفاق همه علما و دانشمندان اسلامی است.

 

 


از قم تا نحف اشرف ـ 9
مقاله

 

                            گزارشی از سفر علمی، فرهنگی و زیارتی به عتبات عالیات

  5 شنبه، 27 فروردین

  متأسفانه برخلاف محل اقامت در نجف که بسیار نزدیک به حرم شریف علوی بود، محل اقامت در کربلا قدری با حرم فاصله داشت. و چون شبها خارج از منطقه حفاظت شدة اطراف حرم، حکومت نظامی است و عبور و مرور از ساعت 11 شب تا اذان صبح ممنوع است، از عزیمت شبانه به حرم مطهر و بیتوته در آن محروم بودیم. صبح ساعت 9 صبح عازم حرم شدیم.

  زیارت عون بن جعفر و طفلان مسلم

  به هنگام حرکت برای زیارت بعضی از اماکن متبرکه، یکی از خادمان حرم شریف که از دیروز به منزلة راهنما ما را همراهی می‌کند و اطلاعاتی در اختیارمان می‌گذارد، برای ناهار در دارالضیافه حرم دعوت کرد.

  ابتدا به زیارت عون به جعفر رفتیم که گفته شده فرزند حضرت زینب است که به هنگام بازگشت از کربلا به شهادت رسیده است.

 


از قم تا نجف اشرف ـ 8
مقاله

  

                                         

                                        

                                  گزارشی از سفر علمی، فرهنگی و زیارتی به عتبات عالیات

 

    روز 3 شنبه، 25 فروردین

   

    قبل از اذان صبح توفیق پیدا کردم به حرم مشرف شوم. بعد از نماز و زیارت و تلاوت یک جزء قرآن به منزل برگشتم و تا ساعت 8 صبح خوابیدم. بعد از صبحانه گشتی در خیابان‌های اطراف حرم شریف علوی و بازار زدم.

ظهر میهمان دکتر حسن حکیم بودیم. عده‌ای از اساتید دانشگاه را دعوت کرده بود . تدارک لااقل دو نوع غذا دیده بودند. دو کودک نیز از نوه‌های میزبان به اتاق پذیرایی رفت و آمد داشتند. از آن‌ها عکس گرفتیم. دکتر حکیم دو کتاب از آثارش را به دوستان اهداء کرد. بعد از صرف ناهار برای استراحت به منزل بازگشتیم.

 

  دیدار با شیخ محمد سند

  عصر قرار ملاقات با شیخ محمد سند داشتیم. در مسجدی نزدیک محل اقامت به دیدار او رفتیم. در طبقه دوم همان مسجد مقیم است و در مسجد تدریس می‌کند. وی اصالتاً بحرینی است که پیشتر دانشجو و مقیم لندن بود. و با پیروزی انقلاب اسلامی طلبه شد و در قم به تحصیل پرداخت. هم اکنون از اساتیدی است که سال‌ها در قم به تدریس مشغول بوده و آثار و تألیفات فراوانی هم دارد. از اساتید موفق حوزه است. بنا به نیاز حوزه نجف و درخواست مرجعیت نجف به این شهر هجرت کرده و در زمینه‌های اعتقادی، فقهی و اصولی درس و بحث آغاز کرده است.

ایشان از تشنگی فراوان طلاب در نجف به تحصیل گفت که به خاطر احساس عقب ماندگی در گذشته، با تلاش مضاعفی به دنبال جبران گذشته‌اند. به طور جدی در درس‌ها حضور می‌یابند و این احساس اختصاصی به طلاب حوزه ندارد، دانشجویان دانشگاه‌ها و حتی کسبه هم که در دروس عقاید شرکت می‌کنند، چنین احساس دارند. امروز در حوزه نجف چهار تا پنج هزار نفر در مقاطع مختلف مشغول تحصیل‌اند که هزار نفر آنان در مقطع خارج به تحصیل اشتغال دارند.

  


سخن از حقوق شهروندی در مسند قدرت
مقاله

 

  

  

   يكي از ويژگي هاي دولت هاي نبوي و علوي كه آن ها را از دولت هاي ديگر متمايز مي سازد، آن است كه پيامبر اكرم (ص) و امير مومنان علي (ع) در هنگام قرار گرفتن در مسند قدرت از «حقوق شهروندي» سخن گفتند، نه در زمان انزوا و محروميت از قدرت.

   معمولا رجال و شخصيت هاي سياسي به هنگام انزوا و محروميت از قدرت براي جلب نظر و جذب آراي مردم دم از حق و حقوق آنان مي زنند اما به محض دستيابي به پست و مقام و قرار گرفتن در مسند قدرت از قانون و اطاعت از قانون و مانند آن  دم مي زنند و به مرور فراموش مي كنند كه چگونه در باره اهميت حقوق مردم و لزوم رعايت آن داد سخن داده و چه وعده ها كه به مردم مي دادند.

   يكي از نكات بسيار آموزنده قيام هاي مردمي در كشورهاي عربي آن است كه تقريبا سران همه آن ها كه امروزه به ديكتاتورهاي تمام عيار تبديل شده اند، روزي از شخصيت هاي انقلابي و مبارز و مدافع حقوق مردم بودند، ولي قدرت از آنان شخصيتي ساخت كه مردم براي به زير كشيدن شان قيام كرده و جان و مال شان را فدا مي كنند.

 

  


مجموع خبرها 175 (35 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 ]
مطالب قبلی
Thursday, May 04
· موازین اخلاقی در رقابت های انتخاباتی
Friday, February 17
· نقش آیت الله هاشمی در بازنگری قانون اساسی
Saturday, January 21
· هاشمی وارسته از تملق گویی و تملق شنوی
· هاشمی وارسته از ریا و تزویر
Thursday, December 29
· از «تدوین» تا «بازنگری»قانون اساسی جمهوری ا
Friday, December 23
· حسن راستگویی و قبح دروغگویی
Friday, December 09
· «نجف، بیروت، دهلی»
Thursday, December 01
· صلح و جنگ در منطق شیعه
Friday, November 04
· مبانی فقهی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی
Thursday, September 29
· نقش مردم در جمهوری اسلامی
Thursday, September 01
· قیام حسینی و آزادی مردم از استبداد و بردگی
Tuesday, August 09
· نائینی و نفی استبداد در اسلام
Sunday, July 10
· دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه معاصر
Thursday, June 23
· آیت الله امینی و احیای «اندیشه و فقه سیاسی»
Thursday, June 02
· حدود و تعزیرات در «شریعت» و «حکومت»
Thursday, May 12
· انتشار «فرمانبرداری و نافرمانی مدنی»
Sunday, April 24
· آیا مردم حق تعیین سرنوشت دارند؟
Wednesday, March 30
· زهــرا (س) الگـــوی همگــان
Friday, March 18
· انتشار«مبانی فقهی امربه معروف ونهی ازمنکر»
Wednesday, March 09
· اعتراض زهرا(س) به وضع زمانه و رفتار زمامدارا

مطالب قدیمی تر

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎