دوشنبه 2 بهمن 1396
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
پرتوی از خطبه شعبانیّه 6 ـ 8
مقاله

                                    

   

  

                                                            (۶)

   رسول خدا (ص) در این بخش از خطبه توصیه هایی می کند که به ظاهر عادی و معمولی، ولی به لحاظ تأثیر گذاری آن در سرنوشت جامعه بسیار مهم و اساسی است. دو سفارش کوتاه :

         «وقرّوا کبارکم و ارحموا صغارکم ؛ بزرگان تان را احترام و تجلیل کنید و به کوچک تر ها تان رحم کنید.» 

     

      تکریم بزرگان 

    «توقیر» را تعظیم و بالا بردن شأن و منزلت معنا کرده اند. «کبار» را هم کسانی شمرده اند که از نظر سنّی بزرگ تر یا از نظر شأن و مرتبت انسانی والا ترند.(طریحی، مجمع البحرین) احترام و تکریم بزرگان یکی از توصیه های پیشوایان دین است و در بیانات گوناگونی مطرح شده است. در این سخنرانی هم در شمار نخستین سفارش های رسول خدا دیده می شود. احترام به بزرگ ترها  سیره و سنت پسندیده ای در میان همه ملل عالم است، در منابع دینی ما هم یکی از شرایط «شیعه بودن» شمرده شده است. (بحارالانوار، ج10، ص 410) حتی کسانی را که به بزرگان احترام نمی کنند و نسبت به کوچک ترها رحم و شفقت ندارند، از خود رانده و فرموده اند: «از ما نیستند.» (همان، ج 72، ص137)

  این توصیه نسبت به کسانی که در محیط اسلام رشد کرده و ـ به اصطلاح ـ محاسن خود را در مسلمانی سفید کرده  و پیر شده اند، با تأکید بیشتری مطرح شده، به گونه ای که رسول خدا (ص) در جمله ای زیبا که افتخاری برای ما مسلمان هاست، فرمود:

   «إِنِّي لَأَسْتَحْيِي مِنْ عَبْدِي وَ أَمَتِي يَشِيبَانِ فِي الْإِسْلَامِ ثُمَّ أُعَذِّبُهُمَا ؛ تحقیقا من از عبد و کنیز خودم که در اسلام و مسلمانی پیر شده اند، حیا می کنم که آنان را در این سن و سال مجازات کنم.» (همان، ص138)

   رسول خدا این سخن را در باره عبد و کنیزی می گوید، که مرتکب تخلف شده و استحقاق مجازات دارد.  آیا همین یک جمله کافی نیست تا «اهمیت تعظیم و بزرگداشت سالخوردگان و بزرگان» و «لزوم آن» را در  خانواده، در مدرسه، در دانشگاه ، در اجتماع و کوچه و خیابان، در میدان سیاست، و در همه جا در فرهنگ اسلامی نشان دهد.

 


پرتوی از خطبه شعبانیّه 3 - 5
مقاله

 

  

   

                                                          (۳)

   رسول خدا (ص) پس از بیان فضائل ماه مبارک رمضان، در ادامه از مردم می خواهد که با «نیت های صادقانه» و «قلب های پاک» از خداوندی که مربّی و پروردگار آن هاست، بخواهند که توفیق «روزه داری» و «تلاوت قرآن» را به آنان عطا فرماید.

«فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ يُوَفِّقَكُمْ لِصِيَامِهِ وَ تِلَاوَةِ كِتَابِه»

از این فراز از سخنرانی حضرت هم چند نکته بسیار مهم استفاده می شود که به اختصار عبارت اند از :

1 . هر درخواستی از خداوند سبحان باید با قصد و نیّت صادقانه باشد. «صداقت با خداوند» شرط لازم جلب رحمت الهی و برخورداری از توفیقات پروردگار است. انسان اگر صادقانه از خداوند چیزی طلب کند، برآورده می شود، به خصوص در ماه رمضان که خداوند سفره نعمتش را به روی بندگانش گشوده و آنان را به میهمانی خود فراخوانده است.

بی شک برخورد منافقانه و عاری از صداقت، اگر در برخورد با بعضی از انسان ها کارساز باشد و اهداف شخص منافق را برآورده سازد، در برخورد با خداوند که «عالم السرّ و الخفیّات»، دانا به همه حقایق هستی و آگاه از نهان و آشکار آدمی است، نه تنها سودی ندارد بلکه به زیان اوست. اگر در دنیا بتوان چند صباحی با دورویی، زهدفروشی، گندم نمایی و جو فروشی، اسب خود را تاخت و با فریب مردم به آمال و آرزوهای خود رسید و با حقّه بازی و حیله گری افکار عمومی را تحت تأثیر قرار داد و بر گرده آنان سوار شد، قطعا با خداوند نمی توان چنین رفتاری داشت.

بگذریم از این که چنین افرادی غالبا در همین زندگی دنیا هم دستشان رو، مشتشان باز و رسوای عالم می شوند. از این رو، کسب توفیق الهی برای انجام اموری که «اخلاص» شرط صحت و سودمندی آن هاست، فقط با نیت صادق امکان پذیر است.


پرتوی از خطبه شعبانیّه 1 ـ 2
مقاله

                                                     

                                                       به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

 

  ماه رمضان دیگری آمد و بانگ آسمانی رسول خدا(ص) در گوش ها طنین انداز شد که نوید «ماه خدا» را می دهد، ماهی که از ماه های دیگر ممتاز است.

  در حدیثی موثق، امام هشتم، علی بن موسی الرضا (ع) از قول پدران بزرگوارش از امام علی (ع) نقل کرده که پیامبر خدا(ص)در آستانه ماه رمضان در یک سخنرانی به توصیف این ماه پرداخته و از عظمت و بزرگی آن سخن گفته و همگان را به استفاده از این ماه فراخواند.

  سخنرانی حضرت که در روزهای پایانی ماه شعبان ایراد شده ، به «خطبه شعبانیه» معروف شد. این خطبه در منابع معتبر حدیثی مانند «عیون اخبار الرضا(ع)»، «امالی» و «فضائل الاشهر الثلاثه» از آثار شیخ صدوق(ره) نقل شده و کتب معتبر دیگر نیز مانند «اقبال» و «بحارالانوار» از او نقل کرده اند.

  رسول خدا که پیام آور صادق الهی است سخن خود را با برشمردن ویژگی های منحصر به فرد این ماه چنین آغاز کرد:

                «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ؛ ای مردم! تحقیقا ماه خدا همراه با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است.»

 

 


از قم تا نجف اشرف - 6
مقاله

 

                                                     گزارشی از سفر علمی ـ فرهنگی و زیارتی به عتبات عالیات

                                             

    بازدید از مدارس علمیه نجف

   پس از کمی استراحت برای بازدید از مدارس علمیه نجف راه افتادیم. مدرسه شربیانی، مدرسه آخوند خراسانی، مدرسه بخارایی، مدرسه میرزا ابراهیم اصطهباناتی. اکثر این مدارس مخروبه و کلنگی است و طلبه‌ها با عسرت و سختی در آن زندگی می‌کنند. در میان آن‌ها مدرسه آخوند وضع بهتری داشت. هم از نظر وسعت و هم از نظر ساختمان و امکانات.

   در یکی از این مدارس به آیین نامه انضباطی مدرسه برخوردم که جالب بود ، همین جا نقل آن خالی از لطف نیست.
*یجب علی الاخ الزائر الانتظار لحین التاکد.
*لایسمح بدخول الضیوف بعد ساعه 2 ظهرا .
*یحق للمنتسب ان یستقبل اباه او اخاه او ابنه فی حالات الاضطرار و یمکن لهم المبیت لیله واحده .
*لایسمح بدخول الطلبه من خارج المدرسه للتباحث فیها .
*لایحق لموظف الخدمه ترک المدرسه الا بوجود البدیل .
*یمکن للطلبه من خارج المدرسه دخولها من الصباح الی ساعه 2بعد الظهر بحدود المالوف و المعروف من خلال الوضوء و شبهه یشرط ان لا یوثر علی الجو العام للمدرسه .
*الداخل الی المدرسه یجب ان یکون معروفا و موثق من اثنین من المدرسه .
*یلزم الطالب باثبات استمراریته بالدرس من خلال توثیق من استاذه المباشرفی کل 3 اشهر.
*یسقط حق الطالب بانتفاعه من المدرسه فیما اذا :
- غاب لمده 4 ایام متتالیه بلا عذر شرعی .
- غاب لمده 10 ایام متفرقه خلال3 اشهر بلا عذر شرعی .


 


  


ااز قم تا نجف اشرف ـ 5
مقاله

 

 

                                         گزارشی از سفر علمی، فرهنگی و زیارتی به عتبات عالیات

  

   ضیافت ناهار استاد شریف القرشی

   قدری دیر رسیدیم، پیرمرد بزرگوار برای استقبال به کوچه آمده و با یکایک دوستان مصافحه و معانقه کرد و بسیار اظهار خشنودی نمود. سفرة مفصلی انداخته و تدارک زیادی دیده بود. گویا میهمانان عزیزی بر او وارد شده بودند.

  چند قطعة حکایت تاریخی نقل کرد از آن جمله:

  * مختصراً ماجرای همراهی خود را در سفر حج با «العمری» عالم معروف شیعی در مدینه و رهبر شیعیان حجاز نقل کرد که در منی و در مسجد خیف با مرد عربی روبرو شد که می‌گفت: فیصل یک عیب دارد و آن این‌که اجازه می‌دهد این رافضی که برخی را لعن می‌کند، اینجا بیاید!

  * از ادیب لبنانی نقل کرد که می‌گوید: علی در حالی که ذکر خدا بر لب داشت در محراب عبادت شهید شد و عرب‌ها قدر او را ندانستند، ولی ایرانی‌ها که سنگ را از گوهر تشخیص می‌دهند، او را شناختند و از وی پیروی کردند.

  برای ناهار مرغ و خورشت فسنجان و ماهی مرغوب که از شطّ فرات صید می‌شد و برای میهمانان ویژه‌شان طبخ می‌کنند، و نیز غذاهایی دیگر که من نامش را نمی‌دانم، تدارک دیده بود. به رغم اصرار فراوانشان و غذای زیادی که خوردیم، هنوز مقدار زیادی غذا در سفره باقی مانده بود.

  با آقای معراجی بسیار مأنوس بود و این پذیرایی ویژه را به پاس آشنایی دیرینه با ایشان و قدردانی از زحماتی که آقای معراجی برای انتشار آثار وی و خدماتی که برای این مرد خدوم خاندان آل محمد کشیده، تدارک دیده بود.

  باقر شریف القرشی آثار فراوانی دربارة سیرة اهل بیت پیامبر نوشته و منتشر نموده و انصاف این است که در مقایسه با آثار دیگری که در این موضوع انتشار یافته، کم نظیر است.

  کودکی هفت،‌ هشت ساله که نوه ایشان بود، آمد و شعری در وصف امام علی (ع)خواند و همه به او آفرین گفتند، برادر کوچکترش خیلی خجالتی بود و حاضر نشد به میان جمع بیاید.

  ظهر به منزل برگشته و قدری استراحت کردیم. به هنگام بازگشت آقای معراجی گوشه‌هایی از سفر وی به ایران را گفت. این‌که سال گذشته به علت بیماری قلبی در ایران بستری شد و عمل قلب انجام داد. قبل از عمل نگران ضعف جسمانی‌اش بود که پزشکان به او اطمینان دارند و رفع نگرانی شد!


مجموع خبرها 172 (35 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 ]
مطالب قبلی
Saturday, January 21
· هاشمی وارسته از ریا و تزویر
Thursday, December 29
· از «تدوین» تا «بازنگری»قانون اساسی جمهوری ا
Friday, December 23
· حسن راستگویی و قبح دروغگویی
Friday, December 09
· «نجف، بیروت، دهلی»
Thursday, December 01
· صلح و جنگ در منطق شیعه
Friday, November 04
· مبانی فقهی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی
Thursday, September 29
· نقش مردم در جمهوری اسلامی
Thursday, September 01
· قیام حسینی و آزادی مردم از استبداد و بردگی
Tuesday, August 09
· نائینی و نفی استبداد در اسلام
Sunday, July 10
· دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه معاصر

مطالب قدیمی تر

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎