چهار شنبه 21 آذر 1397
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
«سعه صدر» و «سماحت» علمای گذشته
مقاله

                                                            

                                                            برگ‏هايى از مجله «العلم»*

                                            

                                          به بهانه انتشار مجله به همّت کتابخانه حرم علوی 

                                    

   «مجله العلم» ماهنامه‏اى است كه در سال‏هاى 1910 ـ 1912 ميلادى برابر با 1328 ـ 1330 ه . ق به همت علامه سيد هبة الدين شهرستانى در نجف اشرف منتشر مى‏شد. اين مجله كه تنها نمونه‏اى از مجلات منتشره در اين شهر علم و ادب و فرهنگ است، اخيراً به همت كتابخانه حرم علوى (روضه حيدريه) تحت عنوان «سلسله نشريات نجف اشرف» در دو جلد وزيرى به زيور طبع آراسته شده است.

 

   استاد دكتر علاء حسين رهيمى در مقدمه‏اى كه براى اين اثر تاريخى نفيس نگاشته،


خطری که نظام را تهدید می کند!
مقاله

                                      

      

        نهضت مشروطه به رغم پیشتازی روحانیت و نیروهای مذهبی با هدف «برقراری عدالت» به انحراف کشیده شد و به خاطر سرسپردگی روشنفکران و نفوذ بیگانگان با شکست روبرو شد و در نهایت استبدادی به مراتب بدتر و کریه تر از «استبداد قجری» بر کشور حاکم گشت و دودمان پهلوی پنجاه سال بر مملکت مسلط شده و «استبداد» و «سرسپردگی» را یکجا بر این مرز و بوم تحمیل کرد.

   سه ربع قرن طول کشید تا بار دیگر ملت رنجدیده به رهبری روحانیت قیام کند و نظام سیاسی جدیدی را پایه ریزی نماید. این بار به منظور جلوگیری از تکرار مشروطه، همه نیروهای مذهبی متحد شده و با تدابیری چون «تفکیک قوای مملکت» و «تقسیم قدرت»، «به شورا سپردن امور» و «واگذاری قدرت به افراد شایسته» و گنجاندن اصل «ولایت فقیه» در قانون اساسی از نفوذ دوباره روشنفکران وابسته و به انحراف کشیده شدن نهضت اسلامی و استبداد پیشگان ممانعت کردند.

  تجربه سی سال گذشته در دفع هجوم چند بارة این طیف، موفقیّت این الگو را نشان داد و معلوم شد که تشخیص تدوین کنندگان قانون اساسی در این زمینه کاملا صحیح و حسابشده بود.

   از روزی که روحانیت در این کشور به قدرت رسید و اصل ولایت فقیه تصویب شد،


امر به معروف و نهی از منکر (10)
درس

                                     

                                      وجوب نهی از منکر در آیات قرآن(۷)

        

     

    آیه هفتم:

      (لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ * كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ)(۱)

  

   بعضی از فقیهان به این آیه برای اثبات اصل «وجوب نهی از منکر» یا «وجوب عینی» آن استدلال کرده‌اند.

   سید مرتضی علم الهدی در بحث «ادعای تشبیه به خداوند» که از سوی برخی مطرح شده و این که «نمی‌توان هر ادعا و نسبتی به اسلام را پذیرفت مگر آن که مستند و مستدل بوده و از سوی اهل نظر پذیرفته شده باشد، و وظیفه دانستن تمیز حق از باطل»، می‌گوید:

    «فرأینا من الواجب علینا من الدین ان نبیّن امر ذلک للناس ولا نکتمه و ان ندعوهم الی الحق و نحتج له و نتشاغل عن ذلک و نعرض عنه، و نحن نری ما حدث من البدع و خولف من سبیل السّلف و کیف یجوز الاعراض عن ذلک و الله یقول: وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ... و یقول: لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ ...» (۲)

   وی در این عبارات، «ایستادگی در برابر بدعت‌ها و تبیین حقایق دین بر مردم» و «عدم کتمان» آن و «فراخواندن مردم به حق و احتجاج بر آن» لازم دانسته و «سکوت و اعراض» از آن را با توجه به آیات قرآن مثل: (وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ...) و (لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ...) ناروا می‌شمارد .

   اگر از آیه مورد بحث «لزوم نهی از منکر» استفاده نشود استناد سید مرتضی در این بحث به آیه شریفه بلا وجه خواهد بود.

   علامه حلی هم در پاسخ به پرسش‌های قاضی مدینه ضمن اشاره به اختلاف نظر فقها در «عینی یا کفایی» بودن امر به معروف و نهی از منکر، یکی از دلایل قائلان به «وجوب عینی» را این آیه می‌داند.(۳)                                                             

                                                              ***********


امر به معروف و نهی از منکر (9)
درس

                                     

                                       دلیل وجوب  «امر به معروف و نهی از منکر» (۶) 

        

           

    آیه ششم:

               لَوْلاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ(۱)

    به این آیه در بحث «سابقة فریضه امر به معروف و نهی از منکر» استناد کردیم. در ارتباط با این بحث نیز چند نکته از آیه استفاده می‌شود.

 

     1ـ آیه شریفه عالمان یهودی و مسیحی تارک نهی از منکر را صریحا نکوهش می‌کند و این نکوهش دلالت می‌کند بر «وجوب نهی از منکر»، والّا کسی را به خاطر انجام ندادن فعل مستحب نکوهش نمی‌کنند، آن هم با این ادبیات.

   البته دلالت آیه بر وجوب نهی از منکر بر عالمان مسلمان می‌تواند به یکی از دو تقریب ذیل باشد:

 


کربلا تجلّی گاه ارزش های اخلاقی
سخنراني

                                      

                                                    بسم الله الرحمن الرحیم*

   سالار شهیدان حسین بن علی (ع) به پیروی از جدّ بزرگوارش رسول خدا (ص) و پدرش امیر مومنان علی (ع) در پی «احیای ارزش های متعالی اخلاقی» بود. مهم ترین سندی که در این زمینه وجود دارد، وصیت امام به برادرش محمد حنفیه است. در این نقل تاریخی آمده است:

    «انّی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما، انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امّه جدّی، ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدّی و ابی علی بن ابی طالب»(۱)

    امام در تاریخ ثبت می کند که هدفش از قیام «سرکشی و آشوب و بلوا»، «فساد» و «ظلم» نیست، بلکه برای «اصلاح امت جدش رسول خدا» خروج کرده است. قصدش «احیای ارزش ها و جلوگیری از زشتی ها»ست و حرکتش در مسیر حرکت پیامبر و پدرش امام علی است؛ تا تحریف کنندگان حقائق تاریخی آن حضرت را به «ایجاد بلوا» و «شقاق در امت اسلامی» متهم نکنند.

   سید الشهدا در جمع نخبگان، همان اهدافی را که علی (ع) در زمان «خلافت و قدرت» ترسیم کرده بود، در شرایطی کاملا متفاوت تکرار می کند که نشان می دهد که هدف آنان چه در دوران «بسط ید» و چه در دوران «قبض ید» یکسان است. فرمود:

  


مجموع خبرها 172 (35 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 ]
مطالب قبلی
Saturday, January 21
· هاشمی وارسته از ریا و تزویر
Thursday, December 29
· از «تدوین» تا «بازنگری»قانون اساسی جمهوری ا
Friday, December 23
· حسن راستگویی و قبح دروغگویی
Friday, December 09
· «نجف، بیروت، دهلی»
Thursday, December 01
· صلح و جنگ در منطق شیعه
Friday, November 04
· مبانی فقهی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی
Thursday, September 29
· نقش مردم در جمهوری اسلامی
Thursday, September 01
· قیام حسینی و آزادی مردم از استبداد و بردگی
Tuesday, August 09
· نائینی و نفی استبداد در اسلام
Sunday, July 10
· دو فصلنامه تخصصی مطالعات فقه معاصر

مطالب قدیمی تر

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎