سید جواد ورعی 
 
 
          شنبه 27 مرداد 1397
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
سید جواد ورعی: مقاله

جستجو پیرامون این موضوع:   
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

پيامبر خدا(ص) و فرصت طلايى حجّ
مقاله

 

    

    مقدمه:

   پيامبر خدا (ص) در سال دهم هجرت اعمال و مناسك حج را به طور كامل به مسلمانان آموخت. آيه مباركه «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالاً وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ...»  به همين مناسبت نازل شد و آن حضرت را مأمور كرد كه با به جا آوردن مراسم حج، همه اعمال و مناسك اين فريضه بزرگ الهى را به مسلمانان بياموزد. آنچه در تاريخ مسلم است اين است كه پيامبر پس از هجرت به مدينه تنها يك مرتبه حج به جا آورد و البته چند مرتبه نيز براى انجام عمره به مكه مكرمه مشرف شد:

    1 ـ در سال ششم، كه به صلح حديبيه منجر شد.

    2 ـ در سال هفتم، به مقتضاى قرارداد صلح با مشركين و براى جبران عمره ناتمام سال پيشين، كه عمرة القضاء را به جا آورد.

    3 ـ در سال هشتم، پس از جنگ طائف كه از جِعرانه عمره به جا آورد. به همين جهت در بعضى از روايات تعداد عمره‏هاى پيامبر را سه مورد نقل كرده‏اند. آن حضرت در حجة الوداع به دليل همراه داشتن قربانى، حج قِران به‏جا آورد؛ از اين رو، روايتى كه عمره‏هاى پيامبر را چهار مرتبه نقل كرده، كه يكى از آنها در حجة الوداع بود، از طرق اهل سنت نقل شده و از نظر ما ثابت نيست. 

   از پيشوايان معصوم روايات ديگرى نقل شده كه پيامبر بيست مرتبه به طور پنهانى و سرى حج به جا آوردند.

   گرچه مراسم حج داراى اهداف و ابعاد گوناگونى است كه پيامبر خدا در جهت تحقّق آنها قدم برمى‏داشت و هر يك از اعمال و مناسك حج داراى آثار فردى و اجتماعى، مادى و معنوى، سياسى و اجتماعى‏اند، اما آنچه كه در اين نوشتار در پى آنيم، پى‏گيرى اين اهداف و آثار و بركات نيست، بلكه بحث ما در استفاده‏اى است كه پيامبر از فرصت حج و اجتماع عظيم مسلمانان در حرم الهى مى‏كردند.

  


آزادی و خاستگاه آن در مکاتب توحیدی *
مقاله

 

                                                 

        

  تفاوت معنا و مفهوم آزادی در فرهنگ اسلامی با فرهنگ غرب

  

  آزادی از مفاهیم سهل و ممتنع است. به گونه ای که برخی آن را دارای دویست تعریف دانسته اند. (آیزایا برلین، چهار مقاله در باره آزادی، ترجمه محمد علی موحد، ص 236) اجمالا این که، در میان فیلسوفان سیاست دو دیدگاه در باره آزادی وجود دارد.

  یکی به معنای مشارکت فرد در اعمال حاکمیت سیاسی و تحقق اراده عمومی؛

  و دیگری به معنای استقلال فرد و مقاومت او در برابر دولت و محدود کردن قدرت عمومی. اولی به نظریه «مشارکت» معروف است و دومی به نظریه «مقاومت» . اما فعلا آن چه امروز در مجامع بین المللی رسمیّت دارد، تعریف آزادی در اعلامیه جهانی حقوق بشر است. در ماده دوم این سند آزادی را چنین تعریف کرده :

  «آزادی عبارت از این است که اشخاص بتوانند هر کاری را که بتوانند انجام دهند، مشروط بر این که عمل آنان صدمه ای به حقوق دیگران وارد نسازد.» در این ماده علاوه بر تعریف آزادی، حدّ آن هم مشخص شده :

                                            «صدمه نزدن به حقوق دیگران»

   ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    * این مقاله کوتاه در مجله «خردنامه» از مجلات همشهری ـ شماره مرداد ماه ۱۳۹۱ به چاپ رسیده است.


عوامل انحراف حكومت از نگاه شهيد بهشتي - 2
مقاله

 

       2. به قدرت رسيدن افراد فاقد صلاحيت

    يكي ديگر از انحرافاتي كه به تدريج انقلاب ها و حكومت هاي برآمده از آن ها را تهديد مي كند، رسيدن افراد فاقد صلاحيت به مقامات و منصب هاي مهم اجتماعي و سياسي است. در اين كه در هر نظام اجتماعي و سياسي بايد عده اي منصب ها را بر عهده بگيرند و مردم هم از آنان تبعيت نمايند،‌ترديدي وجود ندارد.

    از ديدگاه شهيد بهشتي در اسلام هم «اطاعت از رهبران و دولتمردان» يك اصل انضباطي تشكيلاتي است كه آيه شريفه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ» ﴿النساء، 59﴾ بر آن دلالت دارد. اما آن چه به نظر ايشان مهم تر است طرف ديگر ماجراست. مشكلي كه در نظام هاي سياسي ديگر هم چنان پابرجاست، و آن پاسخ به اين پرسش است:

    «چه كنيم كه اين مقامات دستور دهنده و مقامات مسئول، مبدّل به عنصرهاي خودسر و خودكامه نشوند؟ اين مهم است. چه كنيم كه افرادِ در مراحل پایين‌تر تبديل به ابزار ـ كارهاي فاقد شعور و ارادة مقامات رهبري و بالاتر نشوند؟»

  


عوامل انحراف حكومت از نگاه شهيد بهشتي - 1
مقاله

                                     

                                      

                                   به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله بهشتی (رض)*

  

   يكي از دغدغه هاي شهيد آيت الله دكتر بهشتي در مقاطع مختلف زندگي، به وي‍ژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي «انحراف حكومت» از اهداف و آرمان ها و راه هاي مراقبت از آن بود. از اين رو ، به مناسبت هاي گوناگون از عوامل انحراف حكومت سخن گفته و بر پرهيز از آن ها تأكيد مي ورزيد.

   در اين مقاله به پاره اي از «علل و عوامل انحراف حكومت و راه هاي مراقبت از آن» ، از ديدگاه آن شهيد بزرگوار مي پردازيم. با اين توضيح كه استقصاء تامّي در اين موضوع صورت نگرفته، و چه بسا با جستجوي بيشتر در كلمات ايشان بتوان علل و عوامل ديگري را هم شناسايي كرد. نگراني از «انحراف حكومت» از دغدغه هاي مهم و هميشگي آن دسته از رهبران قيام هاي سياسي و مذهبي در ميان ملل عالم بوده، كه حكومتي را براي رسيدن به اهداف و آرمان هايي تأسيس كرده اند، به خصوص كه تجربه تاريخ نشان مي دهد كه اكثريت قريب به اتفاق انقلاب ها دچار اين انحراف شده و از اهداف و آرمان هاي نخستين خود فاصله گرفته اند.

   در دوران ما آن چه كه امروز در كشورهاي عربي مشاهده مي شود، نمونه روشن و ملموسي از اين واقعيت است. بسياري از ديكتاتورهايي كه در اين كشورها در پرتو مبارزات مردمي ساقط شده اند يا در معرض سقوط اند، روزي نقش رهبري مردم در مبارزات ضد استكباري و ضد استعماري را بر عهده داشته و داراي كارنامه مبارزاتي اند. بنابر اين، دغدغه شخصيتي چون شهيد بهشتي كه در نهضت اسلامي ملت ايران و تأسيس نظام جمهوري اسلامي نقش بسزايي داشته، در اين زمينه كاملا بجا و طبيعي بود. تأمل در اين موضوع و سخن گفتن از آن در آثار ايشان سابقه دارد و مربوط به بعد از پيروزي انقلاب هم نيست.

   اينك با استناد به ميراث برجاي مانده از آن شهيد مظلوم به بيان «علل و عوامل انحراف حكومت» و «راه هاي جلوگيري از آن» مي پردازم.

    1. قدرت طلبي دولتمردان


به عمل کار برآید به سخندانی نیست
مقاله

                                               

                                                       به مناسبت بعثت رسول خدا (ص)

      

       بسم الله الرحمن الرحيم

       «كونوا دعاه الناس بغير السنتكم؛ مردم را با غير زبان هايتان (عملتان) دعوت كنيد.»

  

   اين حديث از جملات طلايي رسول خدا (ص) به مردم است. رفتار آن حضرت نيز در طول زندگي مهر تأييدي است بر اين سفارش اخلاقي. شخصيتي كه از سوي خداوند متعال براي تحقق ارزش هاي اخلاقي در وجود انسان ها فرستاده شد و به مردم فرمود: «بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق.»

 

   در آستانه بعثت آن حضرت كه مهم ترين حادثه تاريخ بشريت بشمار مي رود، مروري بر يكي از سفارش هاي او مغتنم است.

  


مجموع خبرها 107 (22 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 ]
مطالب قبلی
Thursday, September 01
· قیام حسینی و آزادی مردم از استبداد و بردگی
Thursday, June 23
· آیت الله امینی و احیای «اندیشه و فقه سیاسی»
Thursday, June 02
· حدود و تعزیرات در «شریعت» و «حکومت»
Sunday, June 28
· استقلال دستگاه قضایی، تضمین سلامت نظام
Tuesday, March 31
· «قلمرو وحی» در قرآن کریم (2)
Monday, March 16
· «قلمرو وحی» در قرآن کریم (۱)
Monday, November 17
· «حقِ اعتراض و انقلاب در دولت جائر»
Wednesday, September 10
· کدامیک برترند، مكّه يا مدينه؟
Tuesday, August 19
· عنان کشور را نباید...!
Saturday, July 19
· جامعه علی(ع) پسند

مطالب قدیمی تر

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎