سید جواد ورعی 
 
 
          شنبه 27 مرداد 1397
  زندگينامه

    مقالات

    تاليفات

    دروس

    نگارخانه

    سخنراني

    فعاليت هاي فرهنگي

    همایش ها و سمینارها

    نقدها و پاسخ ها

    خبرها و گزارش ها

 
سید جواد ورعی: مقاله

جستجو پیرامون این موضوع:   
[ برگشت به صفحه اصلی | انتخاب موضوع جدید ]

چرا بعضی از دین می گریزند؟!
مقاله

 

  

      استاد شهید آیت الله مطهری در زمانی زندگی می کرد که به خاطر حاکمیت رژیم استبدادی و وابسته، که هیچ تعهدی نسبت به دین و ایمان مردم نداشت از یک سو، و موج فزاینده مکتب الحادی مارکسیسم در جهان و ایران از سوی دیگر، جهت گیری کلی جامعه به سوی «بی دینی و لامذهبی» بود، مع ذلک در چنین فضایی از حوزه به دانشگاه و جامعه رفت، و با مجاهدت علمی و اجتماعی خود بسیاری از نسل جوان را به سوی دین و مذهب سوق داد، و موج گرایش به دین را در این طیف ایجاد کرد و اتفاقا همین نسل بود که قدم به میدان مبارزه با رژیم داد و انقلاب اسلامی را رقم زد و در دنیای الحاد و سکولاریسم «حکومتی دینی» در این سرزمین ایجاد نمود.

  پرسش این نوشته آن است که چرا به رغم تأسیس حکومت دینی و حضور عالمان دین در عرصه اجتماع و سیاست، و به خدمت گرفتن ابزارها و امکانات دینی، «دین گریزی» در میان جوانان این مرز و بوم هم چنان مشاهده می شود؟

  نویسنده سال گذشته «علل گرایش به مادی گری» را با استفاده از آثار استاد شهید مطهری در یک مقاله کوتاه نگاشت و در سایت شخصی خود منتشر کرد. جالب است که در یک سال گذشته به رغم وجود مقالات متنوع، بیشترین مراجعه به این مقاله بوده است. اقبال به چنین موضوعاتی حکایت از وجود این آفت در جامعه دارد.

   این مشکل به قدری اهمیت دارد که بیش از پیش در باره آن تأمل شود و علل و عوامل آن شناسایی گردد. بدیهی است در یک مقاله کوتاه بررسی جامع این موضوع نیست. اما به اختصار به بعضی از این عوامل اشاره می شود.

 


سیمای فاطمه (س) در قرآن - 3
مقاله

                                                     

                                                   به مناسبت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)

   

      5ـ سیدة النساء

  

    «فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ الله عَلَى الْكَاذِبِينَ»(۱) «هر کس با تو در مقام احتجاج و جدل برآید دربارة عیسی، بعد از آن‌که از طریق وحی به احوال او آگاهی یافتی، بگو بیایید ما و شما، با فرزندان و زنان خود، با هم به مباهله برخیزیم (یعنی در حق یکدیگر نفرین کنیم و از خدا بخواهیم) تا دروغگو و کافران را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.»

   آیة مبارکه دربارة مسیحیان نجران نازل شده است، آنان که عیسی را فرزند خدا می‌دانستند و تولد فرزندی بدون پدر را باور نمی‌کردند و به سخنان پیامبر اسلام دربارة حضرت عیسی اعتراض می‌کردند. خداوند که داستان حضرت عیسی را به پیامبرش آموخته بود، او را به حادثه‌ای غریب‌تر که خلقت حضرت آدم بود، تشبیه نموده و در قرآن کریم می‌فرماید: «چگونه آدم ابوالبشر بدون پدر و مادر متولد شد؟»

   این سخن، گذشته از وحی بودنش بر برهان مبتنی است. از این رو اگر کسی در وحی بودنش تردید نماید، عقل سلیم می‌تواند او را به امکان تولد حضرت مسیح بدون پدر راهنمایی نماید».(۲) پس از لجاجت و نپذیرفتن استدلال پیامبر و به فخر رازی، پس از پایان رسیدن مرحلة سخن، دستور مباهله نازل شد.

 بدین معنا که پیامبر به مسیحیان نجران فرمود: طرفین، دست به سوی آسمان بلند کنیم و از خداوند بخواهیم که جبهة حق را پیروز گرداند و جبهة باطل و دروغگو را ریشه‌کن نماید. چنین دعوتی از سوی پیامبر آن هم به همراه عزیزترین افرادش، دلالت بر اطمینان آن حضرت به حقانیت خویش و پیروزی در این هماورد دارد. پس از قرار مباهله، اسقف نجران به نمایندگان خود گفت:

  «اگر مشاهده کردید که محمد تنها با فرزندان و اهل بیتش آمده، از مباهلة با او خودداری کنید.»

  روز موعود که در محل مورد نظر و در بیابان حاضر شدند، دست علی را در دست پیامبر و حسن و حسین را در حالی که مقابل آن حضرت حرکت می‌کردند و فاطمه(س) را که پشت سرشان حرکت می‌کرد، مشاهده کردند.(۲) پیامبر عرض کرد: «اللهم هؤلاء اهلی» (۳)پروردگار اینان اهل بیت من هستند. پس رو به آنان کرده، فرمود:

                                           «چون من دعا کردم شما آمین بگویید.»(۴)

 


سیمای فاطمه (س) در قرآن - 2
مقاله


                                                      به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)








    3ـ محبوبة امت


  «قُل لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ الله غَفُورٌ شَكُورٌ * أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَى عَلَى الله كَذِبًا...»
(1) «بگو من جز مودت و دوستی خویشاوندانم، اجر و پاداشی از شما نمی‌خواهم و هر که کار نیکو انجام دهد، ما بر نیکویی او می‌افزاییم که خدا بسیار آمرزنده و پذیرندة شکر بندگان است * بلکه (مردم نادان) خواهند گفت: محمد بر خدا دروغ بست (که محبت اهل بیت را بر مردم واجب کرد.)»


   ابن عباس دربارة شأن نزول آیات فوق که به آیات مودت شهرت یافته می‌گوید: چون اسلام، پس از هجرت پیامبر به مدینه، استحکام یافت، انصار گفتند: نزد پیامبر برویم و بگوییم در گرفتاری‌هایی که پیش می‌آید، اموال ما در اختیار تو است و می‌توانی در جهت پیشبرد دین از آن‌ها استفاده کنی. آیة شریفه نازل شد و پیامبر آن را در پاسخ آنان تلاوت فرمود. منافقان مانند همیشه که درصدد تضعیف رسول خدا بودند، اظهار داشتند: او در همان مجلس این سخن را ساخت تا ما را پس از خود نزد خویشانش ذلیل و خوار گرداند. آن‌گاه آیه دوم نازل شد که آیا بر خداوند دروغ و افترا می‌زنید؟! (2)

  گرچه در تفسیر آیه احتمالات دیگری نیز مطرح شده، اما با توجه به شأن نزول آیه و روایات متعددی که از طریق شیعه و سنی نقل شده، پیامبر بر اساس رسالتش، پاداشی جز دوستی و محبت اهل بیتش نطلبیده است. از نظر ادبی نیز تفاوتی بین این‌که استثناء در آیه «إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» متصل باشد یا منقطع، وجود ندارد.(3) اگر استثناء متصل باشد بدین معناست که «من پاداشی از شما نمی‌خواهم جز دوستی اهل بیتم» و اگر منقطع باشد(4) بدین معناست که دوستی اهل بیت پیامبر اجری برای پیامبر نیست، چرا که بهرة این دوستی نصیب مسلمانان و دوستداران اهل بیت آن حضرت است و بدین وسیله چنین خواسته‌ای از سوی رسول خدا در راستای دعوت مردم به دین است.

    به بیانی از علامه طباطبایی در این باره توجه نمایید:

  

سیمای فاطمه (س) در قرآن - 1
مقاله




                                             به مناسبت ایام شهادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)



     اهل بیت مظاهر رحمت الهی‌اند و اسمای حسنای حق، و صدیقه طاهره(س) گلواژة آفرینش و خنکای آیات الهی. شخصیت دست نایافتنی و الهی حضرت فاطمه(س) از منظر وحی، یکی از مهمترین سرفصل‌های زندگی و شخصیت آن وجود مطهر است، آن‌چه در این مقالة  در پانزده عنوان می‌خوانید نگاهی است به برخی آیات که دربارة آن حضرت(س) نازل گشته و یا بر آن حضرت(س) تفسیر و تطبیق شده است. «سیمای فاطمة زهرا، سلام الله علیها، در قرآن» موضوع این نوشتار است.


  گذشته از تفاسیر گوناگون قرآن که به تناسب، در ذیل آیات شریفه و با استناد به احادیث، شخصیت والای آن حضرت را نمایان ساخته‌اند؛ آثار و تألیفات مستقلی نیز از سوی دانشمندان در این زمینه نگارش یافته است، اما قبل از ورود به بحث نکاتی را یادآور می‌شویم:

   1ـ چون هدف نشان دادن نمایی از شخصیت آن حضرت در کلام وحی است، پرداختن به مباحث جزئی و فنی ادبی، تفسیری و فقهی در همة موارد، این نوشتار را از حد یک مقاله خارج می‌کند، لذا در این زمینه به حداقل اکتفا شده است.

   در نقل احادیث در تفسیر آیات، بیش از آن‌که به احادیثی که در منابع شیعه نقل شده، عنایت داشته باشیم، به احادیثی که از طرق اهل سنت و در منابع آنان و حتی در بعضی از موارد از سوی دشمنان اهل بیت نقل شده، اهتمام ورزیده‌ایم تا شخصیت والای دخت گرامی رسول خدا از نگاه شیعه و سنی و حتی دشمن آشکارتر شود.

   دلالت همه آیات مورد بحث یکسان نیست. بر برخی از آیات، گذشته از ظاهر کلام، روایات متواتر از طریق شیعه و سنی دلالت دارد؛ مانند پنج آیه اول که با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفته است. برخی دیگر تفسیر باطنی محسوب می‌شوند چرا که قرآن به حسب روایات هفت یا هفتاد «بطن» دارد که به تعبیر قرآن «راسخان در علم» از آن آگاهند. از این رو برخی از آیات علاوه بر معنا و تفسیر ظاهری، به حکم تفسیر باطنی بر آن حضرت منطبق است، همانند آیات هشتم و پانزدهم. چنان‌چه برخی از آن‌ها از قبیل بیان یکی از مصادیق آیه و بلکه کاملترین مصداق و به اصطلاح مفسران، از باب تطبیق است نه تفسیر. و شاهد این مطلب آن است که ظاهر آیه معنای دیگری دارد و یا انبیاء و اولیاء دیگر را هم شامل می‌شود. آیات نهم، دهم و آیة شریفة نور از این قبیل است. از این رو روایاتی که در ذیل آن‌ها وارد شده گاهی با یکدیگر متفاوت است. در ذیل آیة دهم بعضی از روایات، فاطمه زهرا(س) را (عنصر الشجره) خوانده و در بعضی (غصن الشجره) و در ذیل آیة نور در بعضی از روایات (مشکوة) بر آن حضرت منطبق شده و در برخی (کوکب درّی). بنابر این آیات مورد بحث اعم از تفسیر ظاهری، باطنی و جری و تطبیق است.

   بعضی از آیات تنها بر شخصیت حضرت زهرا(س) دلالت دارد و بعضی ناظر به مقام و منزلت اهل بیت رسول خداست که زهرای مرضیه(س) از جمله آن‌هاست. البته آیات، منحصر به آیاتی که در این نوشتار آمده نیست و بسی بیشتر است.

   ممکن است مباحث نقلی در این نوشتار که طبیعت موضوع اقتضا می‌کند، قدری بر خوانندگان محترم ملال‌آور باشد، اما حوصله و تحمل، زمینه آشنایی بیشتر با سیمای فاطمة زهرا(س) را در کلام وحی فراهم می‌سازد. مقامی که در میان زنان اختصاص به آن حضرت دارد، (سیدة نساء‌العالمین)، و کدام شخصیت بالاتر و والاتر از او است که بتواند الگوی زنان و مردان باشد؟!




جایگاه و رسالت روحانیت از نگاه امام خمینی ـ 2
مقاله



                                 




                                   به مناسبت سالگرد پیام امام خمینی به حوزه های علمیه و روحانیت


                                                                        قسمت پایانی


  



      تکلیف و رسالت روحانیت

   حال که با «جایگاه روحانیت» از دیدگاه امام خمینی آشنا شدیم، اینک نوبت آن است که «رسالت روحانیت» از زبان و قلم ایشان شناسایی و بازگو شود . در این بحث نیز می توان موارد ذیل را «رسالت و تکلیف همیشگی روحانیت» از نظر امام دانست ، تکلیفی که انجام آن به «حفظ و تثبیت جایگاه روحانیت» در آینده می انجامد.


      1 . وارستگی از دنیا


   اگر وارستگی از دنیا را «مهمترین تکلیف روحانیت» از نگاه امام بشماریم ، به خطا نرفته ایم. مواعظ امام خطاب به طلاب ، فضلا، و علما قبل و بعد از پیروزی انقلاب و سفارش های مکرر ایشان به روحانیان صاحب منصب بعد از پیروزی انقلاب به قدری زیاد است که جمع آوری آن ها مجموعه ای قطور و ارزشمند خواهد شد . این حجم موعظه ، پند ، نصیحت و توصیه به روحانیان نشانگر اهمیت موضوع است .

   گستردگی آثار و پیامدهای اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی «وارستگی» یا «وابستگی» روحانیت به مظاهر دنیا می تواند حکمت حجم بالای بیانات امام در این زمینه باشد . بخصوص اگر به این نکتة کلیدی و بسیار مهم توجه شود که «اسلام و روحانیت در هم مدغم اند.» (1)  و تفکیک آن ها از یکدیگر عملا غیر ممکن یا دشوار است . دقت در مواعظ امام قبل و بعد از انقلاب یک تفاوت اساسی را هم نشان می دهد و آن این است که نصایح امام به قشری معطوف است که اینک «صاحب منصب و قدرت» است و با گذشته تفاوت زیادی دارد . تنها یک نمونه از بیانات امام را در این زمینه نقل می کنیم که کاملا گویاست .


    « حيثيت روحانيت، الآن بسته است به اعمال ما. هميشه بوده اما حالا بيشتر است. هميشه در زمان طاغوت بود ما هم هيچكاره بوديم، شما هم هيچكاره بوديد و تحت فشار ظلم بوديد و مظلوم؛ مظلوميّت محبوبيّت مى‏ آورد. حالايى كه جمهورى اسلامى شده و رژيم طاغوتى از بين رفته و رژيم اسلامى- انسانى بناست باشد و شما هم متصدّى يك امورى هستيد، .....الآن آن طور نيست كه اگر يك كارى آن وقت مى‏ شد مردم از باب اينكه شما مظلوم بوديد و محبوب شده بوديد، مردم مناقشه نمى‏ كردند. اما امروز آن وضع ديگر نيست؛ امروز مناقشه مى‏ كنند.» (2)

 
 

مجموع خبرها 107 (22 صفحه | درهر صفحه 5)
[ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 ]
مطالب قبلی
Thursday, September 01
· قیام حسینی و آزادی مردم از استبداد و بردگی
Thursday, June 23
· آیت الله امینی و احیای «اندیشه و فقه سیاسی»
Thursday, June 02
· حدود و تعزیرات در «شریعت» و «حکومت»
Sunday, June 28
· استقلال دستگاه قضایی، تضمین سلامت نظام
Tuesday, March 31
· «قلمرو وحی» در قرآن کریم (2)
Monday, March 16
· «قلمرو وحی» در قرآن کریم (۱)
Monday, November 17
· «حقِ اعتراض و انقلاب در دولت جائر»
Wednesday, September 10
· کدامیک برترند، مكّه يا مدينه؟
Tuesday, August 19
· عنان کشور را نباید...!
Saturday, July 19
· جامعه علی(ع) پسند

مطالب قدیمی تر

تالیفات

 

دریافت فایل(pdf)

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

   

دریافت فایل(pdf)  

   

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf) 

 

 دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

 

دریافت فایل(pdf)

Image result for ‫حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی‬‎

Image result for ‫مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر منتشر شده‬‎

Image result for ‫فرمانبرداری و نافرمانی مدنی منتشر شد‬‎